|
"Historia est magistra vitae"
1908. mjus 27-n jtt ltre a Polgri Iskolai Egyeslet s az intzmny szeptember 1-n nyitotta meg kapuit. Az els osztly 18 tanulval indult Srossy Gergely polgri iskolai tanr vezetsvel. A kzsgi voda egyik szrnyban kapott helyet, majd 67 fre feljutott a 4. osztly, amit az uradalomtl szembeni pletbe helyeztek el. (1) A Polgri Iskolai Egyeslet utn 2 vvel ltrejn a Polgri Lenyiskolai Egyeslet, ami 1910-ben kezdte meg mkdst, igazgatja Horvth Sndor volt. (2) A kpvisel testlet krssel fordult grf Szchenyi Andor Plhoz, hogy szveskedjk biztostani a felptend kzs igazgats iskola rszre a megfelel terletet.
Szchenyi t s a szlhegyre vezet taliga t kz hegy-szggel zrd terletet kri. A grf ingyenesen s rk idkre adja az iskola terlett az iskola tulajdonba. (3) Mr ez vben megindult a nagyarny ptkezs, melynek meggyorstsra villanytelepet lltottak fel, hogy ott esti rkban is dolgozhassanak.
A reprezentatv pletet figyeltk a kzsg laki. Az 1927-28-as tanvben volt az els szli rtekezlet a polgri fiiskolban. (4) 1928. mjus 5-n megtrtnt az iskolk els kzs rtekezlete, a kzs igazgats Magyar Kirlyi llami Fi s Leny Polgri Iskola nven. Mszakilag 1928. augusztus 25-n vehettk t az intzmnyt kivl minsgben s szeptember2-n mr egytt volt a kznsg, de vglegesen a gyakorlatban 1928. oktber 16-n vettk t az intzmnyt. Az intzmny vezetsre Szenkovits Lszl kapott megbzatst. (5) 1930. vben az iskola igazgatja eltvozott s utda Molnr Mihly igazgat lett. (6) A nyr folyamn az apcknl is vltozs llt be s pedig Martinovics M. Marcella fn tvozsval, az utda Miletits M. Aranka lett. (7) Kszegi Antal plebnos az iskola gyet kell elkszts utn vitte a kpvisel testlet el. Bejelentette, az llamseglyen kvl mg legalbb 20.000 peng kltsgelirnyzat szksges amit a tagok elviselhetnek tartanak. Az iskola tervt s a kltsgvetst az egyhzi hatsg mr elzleg jvhagyta.
Csak gy kszlhetett el a bonts utna viszonylag modern, 6 tantermes iskola, ami jelenleg a Szakmunkskpz otthona. Az ltalnos iskola megvalstsrl tbb jegyzknyvi adatunk is van. (8) Pl.: az rk. fi s lenyiskola 1945. Szeptember 9-n tartott jegyzknyvben a kvetkez tallhat:
Ihsz Istvn igazgat ismerteti 6650/1945-s Vkm. rendelett, mely szerint az elemi iskolkbl, a polgri iskolkbl s gimnzium als 4 osztlybl megkell alaktani az ltalnos iskolt, mely 8 osztlybl ll. A foly tanvben meg kell nyitni az ltalnos 5. Osztlyt, amely a polgri iskolval val megegyezs alapjn alakult meg. Egyttmkd ltalnos Iskola nven." (9) 1948. tavaszn jnius 15-n tartott zr rtekezleten a szoksos 6-8 oldal helyett csak 2,5 oldal van. Elmaradt az ima s 1945. utn els zben igazoltan tvol Kszeghy Antal plbnos tb. kanonok egyhzkzsgi elnk s Harmath Jzsef kpln. (10) A kvetkez vre intzkedseket nem tesz a testlet a vrhat vltozsok miatt. Kri a testlet tagjait, hogy lakcmket hagyjk meg, hogy a srgs intzkedseket utnuk elkldhesse. Az iskola llamostsa ezzel a tnnyel bekvetkezett.
Az els igazgats iskola vezetsre Kocsis Lszl kapott megbzatst.1966-ban szksgess vlt a Simon tren lv iskola bvtse. A Rozmanit hz lebontsval elkszlt egy 8 tantermes iskola s hozz csatlakozott a rgi rk. iskolhoz. A kzsg nvekedsvel tovbbi tantermek is szksgess vltak, ekkor kszlte el 1966. augusztusra a 6 tantermes pavilon iskola s annak elvtele utn a polgri iskolhoz csatlakozva 1969-ben l2 tantermes iskola, amelynek felt az Ipari Iskola vette t hasznlatra.
ALAPTS, KZSSGEK, TEVKENYSGRENDSZER
Iskolnk a Nemzetkzi Gyermekvben plt A mkds trgyi telttelei, krlmnyei az elmlt vtizedben vrl vre vltoztak. Kezdetben alss-felss vltssal tantottunk, napkzis csoportjainkat a gombai pletben helyeztk el. A Mikszth utcai plet 8 tantermes bvtse (1982.) ellenre jelenleg is hrom pletbe mkdnk Ez ugyanis az ra az egy mszakos tantsnak. A hrom plet 1-1,5 km-es tvolsgra van egymstl. A Mikszth utca 10. szm a fplet, ahol 21 tanulcsoportunk, (15 fels 6 als) dolgozik dleltt. Dlutn 6 napkzis, 4 tanulszobai csoport s valamennyi szakkri-s fakultcis foglalkozs. A Rkczi utca 7-es szm pletnkben dleltt 3 als tagozatos osztlyunk s dlutn 2 napkzi csoport. A tgas udvar, a nyugalom s csendszempontjbl legidelisabb felttelek a Tncsics utcai pletben tanul 4 osztlyunk szmra van. A tanulltszm fggvnyeknt rugalmasan igazodtunk a vltoz krlmnyekhez.
Mindig szem eltt tartva az egsz kzssg egyv tartozsnak, sszefogsnak, egysges tevkenysgrendszernek, letritmusnak kvetelmnyt. Sajtos krlmnyeinket jelzi, hogy munkarendnk is eltr a vros tbbi intzmnynek rendjtl. Iskolnkban 7,30-kor kezddik a tants. A vrosi knyvtrtl val tvolsgot enyhti szp, nagy knyvtrunk, amelyet bels talaktssal, tancsi segtsggel (1981-ben) valstottunk meg. 1979-tl nmet nyelvi tagozat mkdik iskolnkban, 1981-tl testnevels, amelybl mindssze 4 osztlyt tudtunk szervezni a trgyi felttelek hinyossgai miatt.
A testnevels trgyi felttelnek kln trtnete van, nem beszlve a tornaterem vekig tart bezsrl, a zsfoltsgrl, de errl a sport-trtneti rszben kln is fogunk szlni. Ennek ellenre a trgyi feltteleket nem tartjuk mindenek flttinek, nem egyedli meghatrozja a j munknak, amelyre mindig trekedtnk s treksznk ma is.
A KZSSGALAKTS PEDAGGIAI ELVEI S ELJRSAI
Az a krlmny, hogy iskolnk j pletben, j kzssgekkel kezdte meg mkdst, a szoksok s hagyomnyok kialaktsra, meghonostsra szmos lehetsget knlt. A tanulcsoportok l-8 osztlyig szervezdtek, teht az els osztlyosokat kivve mr minden csoport tagja volt egy iskolakzssgnek hosszabb-rvidebb ideig. A neveltestlet alakul lsn kzsen llapodtunk meg a hagyomnyrendszerben, s abban, hogyan lltjuk a hagyomnyokat a kzssgnevels szolglatba.
Szem eltt tartottuk, hogy iskolatudat, egyni arculat, rzelmi ktds alakuljon ki, az j kzssgbe val beilleszkeds ne jelentsen trst sem felnttnek, sem gyereknek, j benyomst szerezzenek j kzssgeikrl, az j krnyezetrl. Az egsz iskolai kzssgi rdeket s rtkt szem eltt tart nevel magatartst igyekeztnk rvnyesteni. Az egyni, neveli tevkenysgek jelentsgt fokozza, ha azok kzssgi indtsak s kzssgi rdekek, szerepek. Ebben a szellemben kezdte kzs lett neveltestletnk, s gazdagtotta a ksbbiekben kzmveldsi tevkenysggel, sajtos pedaggus szerep felfogsval.
Tevkenysgrendszernk kimunklsakor az iskolakzssg egszbl indultunk ki, mert a harmadik kzssget, a szlket az egszen keresztl knnyebben kapcsoltuk az iskola vrkeringsbe, s segtsgl hvtuk ket cljaink megvalstshoz. Nagy jelentsgnek tartottuk az iskolai szimblumok ktelezettsgben hozott neveltestleti dntst. Felvetdhet, hogy klssgekre, formai megnyilvnulsokra mirt helyezett hangslyt a neveltestlet.
A kzssgek kialaktsnak idszakban klsdleges s formai eszkzk voltak lehetsgesek, hiszen nem volt kzsen tlt esemny, lmny. Az emblma viselse az egyni arculatot megvalst trekvseinkbe is beleillett. Az 1979-es tanv els tantsi napjn tanulk s nevelk feltzhettk a gyermekvi emblma mintjra kszlt iskolai jelvnyt.
A szlk krben is kedvez volt a fogadtats, az elkszttets kltsgeit els zben a szli munkakzssg vllalta. Az egsz iskolakzssg lett szablyoz normk, szoksok gyakoroltatsra nagy hangslyt helyeztnk. Az els bemutatkozs s prbattel 1979 novemberben az iskolaavat nnepsg volt.
A mindssze kt hnapja egytt l s dolgoz neveli s tanuli kzssg pldsan llt helyt. Sznvonalas, rzelem gazdag, iskolai tudatot erst kzssgi lmny volt, amely mr tartalmi mozzanatokat sem nlklztt. Nem kis feladatot jelentett, hogy az iskolai let szoksos alkalmait, a visszatr esemnyeket gy szervezzk meg, hogy azok rzelmekben gazdagtsk tantvnyainkat. Iskolakzssgnk egy ves vforduljn (1980. november) megkrdeztk tantvnyainkat.
Hogyan reztk magukat j iskoljukban, j kzssgkben. Az als tagozatosok legemlkezetesebb lmnyket lerajzoltk, a felssk rsos vallomst ksztettk. me nhny rajz, nhny lmny.
"Nagyon j ez az iskola, mert sok jdonsg is van benne" "Bszke vagyok arra, hogy ebbe az iskolba jrhatok. Megklnbztet jel a tbbi iskoltl az emblma" "Nagyon szp az iskola knyvtra is" "Nagyon szp volt a fenynneply, a karcsonyi hangverseny" "Ez az v nagyon jl telt el az j iskolban. Eleinte mg azt hittem, hogy sokkal rosszabb lesz, minta msik iskolban. De most mr ms a vlemnyem. Sok szp dolog volt: pl. a jgplyn a zenre korcsolyzs, csszkls, a sok vetlked, szrakozs. Sokat nevettnk ebben az vben" "Sikereimet ebben az iskolban rtem el, ezrt hls vagyok tanraimnak"
Meggyzdhettnk, a fegyelmezett iskolai lgkr kialaktsnak elfelttele s eszkze a hagyomnyteremts, az egyni arculat. Ezt az elkpzelst rgztettk az 1980-ban ksztett kzptv pedaggiai tervnkben is. E koncepcira ptett tevkenysgrendszert helyi nevelsi rendszernkknt kezeljk. A szellemi kzpont szerepnek vllalsa nevelsi feladataink eredmnyesebb megvalstst is hivatott segteni.1983 szn nevelsi rtekezleten elemeztk az tves pedaggiai tervnk megvalstst. ltalunk nagyon fontosnak tartott krdsekre igyekeztnk vlaszt kapni.
- Folytatandnak s gazdagtandnak tljk meg iskolakoncepcinkat vagy trtkelendnek? - Megvannak-e iskolnkban az alkot pedaggiai munka felttelei?
A kzs gondolkodsban mindkt krdsre igenl volta vlasz. Az iskolai s iskoln kvli nevelsi tnyezk sszhangjnak megteremtsre is gondot fordtottunk.
A csaldi hzon kvl a vros zemei is segt nevelmunknknak. Kedvez hogy a segtsgads nem anyagiakra korltozdott. Az iskola s iskoln kvli tevkenysgek harmnija, az iskola nyitottsga, a mozgalmi let hagyomnyai jl szolgltk a tartalmas s vonz dikletet. Testletnk szellemt jellemezte s jellemzi, hogy igyekeztnk gy dolgozni, hogy akiket nevelnk: k fogjk alrni a mi nyugdjazsi paprjainkat, k fognak minket eltemetni, s k nevelik majd unokinkat"
Iskolnk egyni arculatnak egyik sarkalatos pontja egyedi rtkelsi rendszernk. Az 1987/88-as tanvt vi ngy alkalommal (november, februr, prilis, jnius) rtkeljk dikjaink tanulmnyi teljestmnyt 1989-ben a gimnziumban s szakkzpiskolban tovbbtanul 8. osztlyosainkat zr vizsgzs feladata el lltottuk. Tettk ezt azrt, hogy a tanv utols tantsi napjig tanulsra ksztessnk, az ismtlssel s rendszerezssel alaposabb ismeret birtokba jutassuk ket, hogy vizsga helyzetben megmrettessenek nevelik s nmaguk eltt is.
Nagy rmnkre szolglt, hogy prblkozsunkat siker koronzta, a gyerekek sajt bevallsa szerint hasznukra vlt, s ltalnoss ttelre tettek javaslatot. A szakmai felkszt munka sznvonalt nvelte, gy a folytats mellett dntttnk, elfogadva a gyerekek javaslatt, ebben az vben minden vgzs 8. Osztlyosra kiterjesztve a vizsgakvetelmnyt. Prblkozsaink f clja: a kzpiskolra felkszts sznvonalnak nvelse. Ennek rdekben az elmlt kt tanvkezds is eltrt a korbbiaktl. Tanulni tanulunk stdiumaink a tanulsi technikk jobb elsajttatst szolgljk. Egyetlen esztendben sem mulasztottuk el a kzpiskolai visszajelzseket elemezni, a volt dikjaink kzpiskols els flvi eredmnyt sszevetni a 8. osztly vgn szerzett rdemjegyekkel Az eredmnyek elemzse orientlt bennnket a kvetkez vek felkszt munkjban, serkentett a kzpiskolai kvetelmnyek alapos megismersre, hogy tantvnyaink minl kevesebb kudarccal vegyk az akadlyokat. E cl vezrelt bennnket akkor is, amikor neveltestleti tallkozt kezdemnyeztnk s valstottunk meg a helyi kzpfok intzmnyben dolgoz kollginkkal (1989-ben).
Egyms jobb megismerse, a szakmai munkakzssgek folyamatos egyttmkdse hasznunkra vlik. Az 1989/90-es tanvben a nmet nyelv mellett az angol tanulsnak lehetsgt is megteremtettk. Jelenleg a nyelvtanuls hosszabb tv koncepcijnak.
Szakmai feladataink megvalstsnak vezrlje a differencilt kpessgfejleszts. Elvnk, hogy az iskola gy funkcionljon, hogy az iskola dolga, hogy megtanttassa velnk, hogyan kell tanulni, hogy felkeltse a tuds irnti tvgyunkat, hogy megtantson bennnket a jl vgzett munka rmre s az alkots izgalmra, hogy megtantson szeretni, amit csinlunk, s hogy segtsen megtallni azt, amit szeretnk csinlni" (Szentgyrgyi Albert). Ez az irnymutats kszletett bennnket arra is, hogy a kzmveldsi-, szabadids feladatokat szakember kollga gondjaira bzzuk Az 1989/90-es tanvtl heti 10 rban fldrajz-npmvels szakos nevelnk szabadid-szervezknt tevkenykedik A nhny hnapos tapasztalat is igazolja elkpzelsnk helyessgt. Mindhrom kzssg kulturlis s szabadid programjnak megvalstsban bizton szmthat r az iskola vezetsge, osztlyfnk kollgi. tletei, partneri egyttmkdse rvn j programokkal gazdagodott iskolnk tevkenysgrendszere, a nyitott iskola" a vros, a laktelep szmra. A vasrnapi sport dlelttk, a pszicholgiai eladssorozat, a marcali nagyjait bemutat alkalmak jl szolgljk a szellemi kzpont szerept clz szndkunkat.
"A boldogsg s a siker kulcsa minden letplyn az szinte, kiegyenslyozott s megrt magatarts nmagunkkal s msokkal szemben."
Selye Jnos
TESTNEVELS S SPORT
"Amilyen a ma iskolja, olyan a holnap trsadalma"
(Szent-Gyrgyi Albert)
Ahogy a cmben szerepl kt sz tartalmban mst jelent, el kellene klntennk e terletrl szlva az iskolai tevkenysgben is a kt dolgot. Testnevels s sport- kt sz, kt fogalom, melyek sok tekintetben azonos, vagy hasonl tevkenysget fejeznek ki, mgis lnyeges vonsokban klnbznek is egymstl Az egyikben benne foglaltatik a gyerek ez irny egyfajta jtka is, mg a msik oldalon a cscslsport", a hivats, az zlet, a mr-mr testnevels ellenes, nha egszsgre kros tevkenysg. Ms oldalrl megkzeltve, a testnevels iskolban foly olyan tevkenysg, amely felttelezi a versenyszersget, az sszehasonltst, a megmrettetst is az iskoln bell s kvl. De mg ez a megkzelts sem fedi le teljes mrtkben a kt sz jelentst. (Lsd szabadidsport) Az egyik oldalon egszsggyi krds, eredmnyt vagy eredmnytelensgt a klinikkon, a msikt az jsgok sportrovatban jegyzik.
Mi kellene, hogy legyen az ltalnos iskolai testnevels s sport clja, feladata?
- Legyen az ltalnos iskolai testnevels az oktats kereteibe helyezett, azon bell vgzett egszsgmegrz, egszsgvd betegsgeket megelz tevkenysg? Kell hogy legyen!
- Ksztsen fel testi-fizikai tekintetben az letre?
- Adjon alapot atekintetben, hogy az egyn ksbb, az let sorn ignyelje, keresse meg a lehetsget, rmmel tegye s tudjon is olyan tevkenysget vgezni, amely szabadideje hasznos eltltst, egszsge megrzst, kikapcsoldst, regenerldst szolglja.
-A testi egszsg, kpessgek fejlesztse, megrzse mellett nem elhanyagolhat hats, amely azon szemlyisgjegyek kialakulshoz jrul, mint a trkpessg, vagy az rtelmi, rzelmi fejlds; a kisebb vagy nagyobb kzssghez val viszonyuls, szociabilits (lelki egszsg)
- Szolgljon a magasabb szint sportols, az lsport alapjul, utnptls bzisul.
Csak nhny, bizonyra korntsem teljes szempontok:
Ki dntheti el, hogy melyik a fontosabb, hogy a slypont hova kerljn? Mitl, kitl fgg, hogy melyiket clozza megvalstani egy adott iskola? Az egyn, a testnevel, a tanul szemlyisgtl , az iskola, (vros, orszg) trgyi-szemlyi feltteleitl?
Valsznleg, hatrvonal nem hzhat kzttnk, mert mindegyik a maga nemben fontos, az let sok oldalsgt tkrzi s a pillanatnyilag adott helyzet diktlja, hogy melyik kerl eltrbe, s melyikrl kell tbb-kevsb lemondani. S hogy valamelyikbl megvalsulhasson csak egy kis rsz is, idelis, de legalbb az optimlishoz kzelt felttelek kellennek. S hogy mi lenne az optimlis, viszonyts krdse ez is, amely trs idfggvnyben vltozik.
Mirl is kell, mirl lehet szlni egy ilyen, az elmlt tz vet bemutat, sszefoglal knyv keretein bell a testnevels s sport oldaln? Megint csak olyan krds, amely nehz vlaszts el llt.
Taln soroljuk fel az elrt eredmnyeket? De mi szmt annak? Csak a versenyeken elrtek? S milyen szinten? Ezek fontos mutati az elml tvednek, de korntsem mondank el mindent. Mg is ez az, ami leginkbb egyrtelm mindenki szmra, s kztudatban ez szerepel, taln ezt is vrjk, st elvrjk. Vagy taln van, akinl eredmny az is, hogy meg tanult bukfencezni, hogy sokan megtanultak valamilyen szinten - ha nem is versenyszeren - zni egy sportgat, legyen az labdajtk, atltika, szs vagy korcsolyzs?
Hogy, volt tantvnyaink s msok, felnttknt is vissza, illetve eljrnak estnknt, htvgeken egy kicsit jtszani, mozogni? Taln ez is.
Induljunk ki egy adott helyzetbl. j ltalnos iskola kezdte meg mkdst 1979 szeptemberben. Kicsi tantermekkel, kicsi tornateremmel (tornaszobnak nagy, teremnek kicsi, 7-8. Osztlyosoknak biztosan, - de a statisztikkban szerepel, mint ahogy a vros msik ngy hasonl vagy nem sokkal nagyobb ltestmnye is ).
Az eredetileg tervezett iskola mreteiben, tanulltszmhoz, a testnevels rk szmhoz viszonytva mg elfogadhat lett volna, de nagyon hamar kinnnk. Mirt olyan fontos a terem? Egy rszt mert az rk nagyobbik rsze az idjrs miatt csak ott tarthat, msrszt a tanterv kvetelmnyei ezt tennk szksgess. Az induls vben szabadtri ltestmnynk nem volt. Nehz kezds, s nem sokkal jobb folytats. msodik vre elkszlt a bitumenes kzilabdaplya, amely egyben udvar is, s mint ilyen nem a legszerencssebb. A harmadik v szeptemberben lett rszben ksz az atltikt szolgland iker tvolugrgdr, egy 70m-es salakos, egy kb.150 m-es frszporos, fvestett terletet krlfog futplya, s egy kb.10x20 m-es, salakos terlet. Ezeket szeptember kzeptl kb. oktber kzepig hasznlhattuk az idjrs majd a janurban megkezddtt iskolabvts kvetkeztben. Kzben 1980-ban iskolnk vllalkozott a szakostott tanterv testnevelsi osztly indtsra. Ezzel egy idben kezddn meg a tornaterem klvrija
Elszr a manyagpadl vlt tel, balesetveszlyes lett kicserltk. Rvid id utn jra javtottk, de nem lett j. Majd megkezddtt a bezs. Elszr csak csepegett, majd csurgott, ksbb mr folyt be a vz, ha esett az es, vagy olvadta h. De ez a tet klnleges volt abbl a szempontbl is, hogy trolta a csapadkot, az esst kveten mg napokig adagolta olyan mrtkben, hogy a balesetveszly majdnem mindig fennllt, s a gyerekek dzsk, vdrk, mosteknk , szemetes ednyek kzn gyakoroltk a slalom futst. veken keresztl llt fenn ez az ldatlan llapot, folyt a vz s a huzavona, a mezgazdasg az esrt, mi ellene imdkoztunk. Kzben azrt "mkdtnk". Erre tltetett igazgat, nevel, takart, gyerek egyarnt 1986/87 teln (!) vgre megjavtottk fent is, lent is. Mindekzben fejldtt fel a sporttagozat ngy vfolyamig, emelt raszmban, ktelez dlutni foglalkozsokkal, s e knyvben msutt megtallhat mrtkben a tanulk, tanulcsoportok szma.
A SZAKOSTOTT TANTERV TESTNEVELS OSZTLYOK INDTSRL, MKDSRL
ltalnosan s a szkebb, helyi, vrosi rtelemben is a versenysport utnptlst lenne, lett volna hivatott szolglni. Br neves szakemberek (pl. Ndasi) szerint tl korai a 6 ves korban trtn kivlaszts, ami azrt ksbb az n. oldal ki-, s beiskolzssal nmileg korriglhat, a mi krlmnyeink kztt ez nem, vagy csak nagyon kis mrtkben valsulhatott meg. Az els ngy v, a lehetsgekhez mrten a kpessgek sokoldal megalapozst szolglta. Mint ahogy olvasv nevelni csak knyv ltal sokoldal kpessgfejleszts csak sokoldal tevkenysggel valsthat meg, melynek eredmnye esetleg csak vek mlva jelentkezik. A tagozatos tanterv s foglalkozsi terv is ilyen sokoldal tevkenysget tartalmaz. A legjobban 3-4. osztlyos korukban gyesen tornztak, atltikus kpessgeiket versenyeken is igazoltk, megszereztk a labdajtkokhoz szksges alapvet ismereteket, kpessgeket, megismertk a legfontosabb szablyokat. A fels tagozatba rve, sportg vlaszts utn a helyi sportegyeslet lett volna hivatott fogadni a gyerekeket, dlutn napi 2 ra edzsidvel, versenyeztetskkel egytt. Csakhogy kzben megszntek a korbban ltez6szakosztlyok (kosrlabda, ni s frfi kzilabda).
Mindssze kt szakosztly, a birkzs s labdargs jhetett szmtsba, az elbbi egy-kt vvel korbban, az utbbi ksbb vrta a gyerekeket. A tehetsgeseket irnytottuk, mentek is, s nem csak a tagozatos osztlyokbl, tehetsgket eredmnyeik igazoljk. De ez mind ssze a tanulk kisebbik rszt jelentette, s csak fikat az emltett kt sportgban.
Mi legyen a tbbivel? S a lnyoknak semmi. Illetve egy, az atltika szakosztly, amely ameddig mkdtt, minden gondjval a kt ltalnos iskola egy-egy testnevelre hrult. Ide kvnkozik, hogy eredmnyessgben veken keresztl a megyei nagyegyeslet mgtt a msodik helyen szerepelt, s ezt zmmel serdl- ltalnos iskols kor - s ifjsgi - kzpiskols - versenyzvel rte el, felnttek nlkl. A j kpessg gyerekek kzl sem akar vagy lehet mindenki birkz, labdarg vagy atlta. Foglalkoztatni kell ket, hiszen tagozatos mivoltukbl add ez ktelez (lenne!), maradt ht az iskola keretein bell a megoldskeresse, s gy ahogy megtallsa. Tovbb fokozva ezzel a zsfoltsgt, magra vllalva a versenyeztets, menedzsels, nem kis emberi s anyagi gondjait.
Nem folytatva a krdsek elemzst, melyekben mg hozzjrult az egymstl tvol lv hrom pletben val mkdtets is, az rintett problmkkal egytt ezek szmtalan esetben knyszertettk ki a kompromisszumot, gyakran sajnos a megalakulst is. Vlaszts el kerltnk, mi legyen a testnevels tagozatos osztlyok sorsa? A meglv ltestmnyek normlis llapotban, a sporttagozat nlkl is risi mrtk lett volna a zsfoltsg, gy pedig mr-mr elviselhetetlen mrtket lttt. Lehet-e, szabad-e indtani tovbbi osztlyokat az sszes tbbi rovsra, az emltett perspektvval az grt, de meg nem valsult ltestmnybvtssel? gy szletett meg a knyszerdnts, hogy a meglvket prbljuk megtartani, de jabbat nem indthatunk, hiszen az als tagozatos osztlyok jelents rsznek a testnevels ri a tornatermen kvl folynak jelenleg is. Ha a terem befogadkpessgt 100 %-osan kihasznljuk, a meglv testnevelsrk szma ehhez kpest tbb, mint 200 %.
A sporttagozattal szoros mrtkben fgg ssze az uszoda ltestse A tanterv elrja, hogy a msodik v vgig kt szsnemet el kell sajttaniuk a tanulknak. A hely adott, a korbbi fvestett terletbl mg megmaradt rszen a katonasg segtsgvel megkezddtt, s 1984. v Gyermeknapjra tadsra is kerlt. A lefeds elmaradsa miatt a tanv sorn nem hasznlhat, a nyri hasznlat is az idjrs fggvnye. A tlzsfoltsg, a ltestmnyek fentebb lert krlmnyei szksgess tettk tovbbi, elssorban szabadtri plyk megvalstst.1987-ben a Gabonaforgalmi Vllalattl kapott terleten elkszlt nhny szabadtri ltestmny, mreteik nem a szabvnynak megfelelek. Ennl fogva nem alkalmas a kis iskolk kztti versenyek lebonyoltsra. A tanterv ltal elrt ktelez felmrsek elvgzsre sem alkalmas, erre a tovbbiakban maradt a honvdsgi plya.1979-ben egy testnevelsi fiskolt vgzett n, s egy biolgia- testnevelsszakos frfi dolgozott a fels tagozatban, az als tagozatban specil kollgiumot vgzett tant kollgk.
Jelenleg az t testnevels szakos kzl egy als tagozatban tant, ngyen a fels tagozatban dolgoznak. Az a szerencss helyzet llt el, hogy minden sportg gondozja jelen van az iskolnkban. Az eddig lert, korntsem teljes s rszleteiben ki nem fejten, a felttelek miatt gyakran knyszerplyn mozg tevkenysg ismertetse utn, a sportgakrl:
Atltika:
Alap sportg, mely ltal megszerzett kpessgek valamennyi labdajtkban nagyon jl hasznosthatk, st nlklk eredmnyesen nem is mvelhetk. nmagban vve is sokoldalsgot s sokfajta specilis kpessget felttelez, miltal az eltr adottsg gyerekek szmra is relis eslyt ad a vlasztsra. Taln emiatt is szletett, ma is ltez felsbb szint llsfoglals, amely szerint kiemelten kezelend sportg. Ezen sajtossgaibl addan e sportgban lehet a legtbb gyereket foglalkoztatni s sikerlmnyhez juttatni egynileg is Alapoz sportg is, ami annyit jelent, hogy a gyerekek j rsze ksbb szvesen prtol t" valamelyik labdajtkhoz, tbbnyire nem eredmnytelenl, hiszen a megszerzett kpessgeit jl tudja hasznostani.
Kzilabda:
Mint sportg, a lnyok szmra is ltezik, mr ebben a korban is eredmnyesen oktathat, de mint rgta teremsportg (mr ezen a szinten is), a trgyi feltteleink ebben sem a legjobbak, lehetsgeink behatroltak. Mindenesetre gyerekek szmra vonz, vrosunkban rendelkezik hagyomnyokkal, de napjainkban felntt csapat hjn e a folyamat megszakadt. Iskolnk adottsgai, a versenyeztets lehetsgi azonban mgis e sportgnak nyitottak teret, hisz a testmozgs mellett szmtalan - nevelsi - helyzetet is teremt, melynek kihasznlsval tanulink sokirny fejlesztst is el tudja segteni. 1986-ban rett meg a helyzet arra, hogy az addigi tmegsport szint kpzst s versenyeztetst felvltsa egy magasabb szint tevkenysg, melyhez iskolnk biztostotta a feltteleket. Ezzel remljk, sikerlt elindtanunk egy olyan folyamatot, mely jabb hagyomnyt teremt s a jvbben vrosunk sportarculatn s megjelenik majd. Gyermekeink vllaljk a komoly munkt s nemcsak csapatok, de igazi kzssgek is teremtdlek a jtk sorn.
Tbb tantvnyunk kiemelked szinten sajttotta el a kzilabdzs alapjait, melyet tovbbtanulsa sorn is hasznostani tud. (Sajnos nem a vrosunkban)
A kezdk megnyersben nagy szerepet jtszik a nagyobbak pldja, st a legjobbak pldakpp is vlnak. Napjainkban, amikor arrl panaszkodunk, hogy a fiatalok rosszirny fejldsre nagyobb esly van, minta jra, gyerekek tmegeinek biztosthatjuk szabadidejk hasznos eltltst. Az utazsok, gyzelmek s veresgek olyan letszitucikat teremtenek, amelyek kihatnak egynisgk tovbbi fejldsre. A nyolcadik osztlyos kzilabds lnyok gy ltjk eddigi plyafutsukat:
"tdik osztlyos korunkban kezdtk az ismerkedst a kzilabda jtkkal. Csodltuk is a nagyokat, hogyan tudnak a sok furcsa szably kztt eligazodni s milyen gyesen bnnak a labdval. Ksbb minden neknk is termszetess vlt. A sok gyakorls, az igyekezet s taln egy kis tehetsg is hozzjrult ahhoz, hogy most bennnket nznek - ugyan-olyan kifejezssel - a kisebbek , mint amilyen valamikor a mi szemnkbl is tkrzdhetett. Ez az utols flv az iskolnkban. Mr elre flnk a bcszstl, hisz rengeteg kzs sportlmny kt ssze bennnket. A kudarcok s a sikerek megannyi jbartt kovcsolta ssze csapatunkat. Emlksznk a sok nevelsre, de az alapozsok, edztborok bizserget izomlzira is. Sportolknt eljutottunk az orszg klnbz vrosaiba - Budapestre. Gyrbe, Pcsre, - ahol nem vallottunk szgyent az orszg legjobb csapataival szemben sem. Mg a Televziban is lthattuk magunkat a "Kapkodd a lbad" sportakci mrkzsein. Rengeteg bartot szereztnk az ilyen utak alkalmval. Sok lemondssal is jrt a sportols, de a vllalt ktelezettsgnk mellett j idbeosztssal igyekeztnk az let ms terletein is helytllni. Munknkat s mrkzseinket mindig szmon tartottk s segtettk szleink s nevelink, ami nagyon j rzssel tlttt el bennnket s ert adott. Tovbbtanulsunk sorn is folytatjuk a sportolst, a kzilabdt, hisz nlkle mr el sem tudjuk kpzelni letnket"
Kosrlabda:
Kiegszt sportgknt a tantervben, tovbb jtkigny kielgtsre, nem versenyszeren, a lehetsgek miatt kismrtkben foglalkozunk vele. A gyerekek szeretik, a kzpfok tanintzetekben sok helyen hasznosthatjk.
Labdargs:
Ha az atltika a sportgak kirlynje, ez a kirlya. A fik legtbbje szereti, de mg a lnyok is szvesen prblkoznak, taln znk versenyszeren is, termszetesen idejben kezdve, megfelel versenyrendszerrel. Iskolnkban veken keresztl ltezett5-6. osztlyos fik rszre szakkr, vagy tmeg sport cmn rendszeres foglalkozs, "aldolgozva" a sportegyeslet serdlkor csapatainak, ahova a legjobbak 7-8. osztlyos korukban kerltek. Ez az eredmnyekben is megmutatkozott egyesleti s iskolai szinten is. A sportegyesletnl lehetsgk van mr az gyesebb 5-6. osztlyos gyerekeknek is a rendszeres edzsre, tovbb a klnbz akcik (tehetsgkutatk, Csoki Kupa) biztostjk a kivlasztst, s az elbbre jutst.
Birkzs:
A versenyzk egyik fele iskolnkbl kerl ki, eredmnyeik figyelemremltak tevkenysgk nem iskolai kereteken bell folyik. Egy idben a tornateremben kaptak helyet edzseikhez.
Asztalitenisz:
Szabadidsportknt a gyerekek szvesen foglalkoznak vele, a Dikolimpia versenyein indulva ha el is jutottunk a megyei versenyre, az orszgos szint egyesletek versenyzi ellen nem igen "tttnk" labdba.
Sakk:
Az utbbi vekben szakkri szinten folyik, 1989-ben megyei 4. helyezs Dobr Krisztina 5. osztlyos tanul rvn.
Sznk:
Egy idben (amikor volt tl s h) rendszeresen folytak a vroskrnyki versenyek, a megyein is rtnk el tbb rmes helyezst, egy elst is. (Bognr Tnde) sajnos az orszgos verseny akkor is elmaradt.
Szlni kellene mg sok egybrl is, gy, mint a klnbz akcikon val rszvtel (jtssz velnk, tehetsg kutatsok), a hagyomnyok (tanr-dik mrkzsek, jgplya kszts, "jeges napok", az iskola ltala szlk szmra szervezett tmegsport versenyek (pl. asztalitenisz, sakk) vagy a legjabb, a vasrnap dleltti sportols lehetsge.
Estnknt felnttek, nk, frfiak veszik ignybe a vgre j, ha nem is nagy tornatermnket. Mindez rsze volt, vagy az ma is iskolai letnknek, az tkeress, hagyomnyok teremtse s rzse, az iskola nyitottsga jegyben. Lehet, nha mr tl sokat. Ernkn fell vllalva, de minden esetben a gyerekekrt, kzrdekbl s jszndkkal. | |